بلبرینگ bearing قطعه ای است که در ماشین استفاده می شود که حرکت را تسهیل می کند و اصطکاک را در قطعات متحرک کاهش می دهد. برای ارائه حرکت خطی یا چرخش آزاد حول یک محور ثابت طراحی شده است.

طبقه بندی یک یاتاقان به نوع عملکرد، حرکت مورد نیاز و نیروی اعمال شده بستگی دارد.

ساده ترین طبقه بندی یک یاتاقان ساده است که شامل یک شفت است که در یک سوراخ می چرخد ​​و رایج ترین یاتاقان شناخته شده یک بلبرینگ است که از توپ های بین حلقه ها استفاده می کند تا حرکت صاف با سرعت مشخص را امکان پذیر کند.

 

به همین ترتیب، در یاتاقان های غلتکی عناصر مورد استفاده غلتک های استوانه ای، مخروطی یا کروی هستند.

بازگشت به تاریخ

اختراع یاتاقان نورد به قرن ها قبل بازمی گردد. اولین شکل غلتک های چوبی است که از یک جسم برای حرکت حمایت می کند که بیشتر به عنوان چرخ شناخته می شود.

40 قبل از میلاد: یک یاتاقان توپ چوبی که از یک میز دوار پشتیبانی می کند. این از لاشه کشتی های رومی Nemi در دریاچه Nemi ایتالیا به دست آمد.

سال 1500: طراحی و نقاشی‌های چاپ آبی هلیکوپتر توسط لئوناردو داوینچی با یاتاقان‌های توپ. این اولین استفاده ثبت شده از بلبرینگ در طراحی هوافضا است.

قرن هفدهم: گالیله اولین بار بلبرینگ اسیر شده یا در قفس را توصیف کرد.

اواسط سال 1740: اولین بلبرینگ غلتکی در قفس توسط جان هریسون برای زمان سنجی دریایی H3 اختراع شد. اگرچه حرکت نوسانی محدودی داشت، اما او از همان بلبرینگ در یک ساعت تنظیمی معاصر نیز استفاده کرد.

انقلاب صنعتی
بلبرینگ بخشی جدایی ناپذیر از
یاتاقان ها بخش جدایی ناپذیر انقلاب صنعتی اول بوده اند، نقش آن این است که به ماشین آلات اجازه می دهد تا به طور کارآمد عمل کنند.

اولین یاتاقان های ساده و نورد از چوب و سپس برنز ساخته شده بودند.

در طول تاریخ، بلبرینگ ها از مواد مختلفی ساخته شده اند. سرامیک، یاقوت کبود، شیشه، فولاد و غیره و همچنین پلاستیک که امروزه به طور گسترده استفاده می شود.

یاتاقان ساده یاقوت کبود عمدتاً توسط ساعت سازانی که ساعت های جواهری تولید می کردند استفاده می شد. این باعث کاهش اصطکاک می شود و این امر در حفظ زمان دقیق تر است.

یاتاقان های چوبی اگرچه چندان رایج نیستند، اما هنوز در ساعت های قدیمی و آسیاب های آبی استفاده می شوند.

1974: اولین ثبت اختراع مدرن ثبت شده در مورد بلبرینگ ها به یک مخترع و استاد آهن بریتانیایی، فیلیپ وان، اعطا شد. طراحی مدرن او شامل توپی بود که در امتداد یک شیار در مجموعه محور قرار داشت

1869: اولین حق ثبت اختراع بلبرینگ شعاعی به یک مکانیک دوچرخه پاریسی به نام ژول سوریای اعطا شد. یاتاقان ها در دوچرخه برنده ای که جیمز مور در اولین مسابقه دوچرخه سواری جهان در پاریس-روئن استفاده کرد نصب شد.

1883 - شاهد ایجاد یک صنعت بلبرینگ مستقل توسط بنیانگذار FAG، فردریش فیشر.

1898: شاهد دوراندیشی هنری تیمکن به عنوان یک مبتکر در تولید کالسکه، یاتاقان غلتکی مخروطی را به ثبت رساند. در سال بعد، تیمکن شرکتی را برای تولید نوآوری خود تأسیس کرد. در طول قرن بعد، این شرکت تولید انواع بلبرینگ را توسعه داد. فولاد تخصصی و همچنین مجموعه ای از محصولات و خدمات مرتبط.

1907 - حق اختراع یک بلبرینگ مدرن خود تراز به Sven Wingquist از SKF، ثبت اختراع طراحی شماره 25406 اعطا شد.

1934: اختراع یاتاقان مسابقه سیمی. اختراع به اریش فرانکه اعطا شد. پس از جنگ جهانی دوم، او Franke &Heydirch KG را تأسیس کرد، شرکتی که با گرهارد هایدریچ اداره می شود، که امروزه به نام Franke GmbH تولید کننده بلبرینگ های مسابقه سیمی شناخته می شود.

1968: طراحی و ایجاد چرخ‌های راهنمای بلبرینگ شیاردار Vee، یک یاتاقان حرکت خطی، ثبت اختراع در سال 1972 به یکی از بنیان‌گذاران Bishop-Wisecarver، Bud Wisecarver.

اوایل دهه 1980: اولین یاتاقان ساده دو ماده ای توسط رابرت شرودر، بنیانگذار Pacific Bearing اختراع شد. این بلبرینگ یک پوسته فلزی داشت، یعنی. آلومینیوم، فولاد، فولاد ضد زنگ با مواد پایه تفلون که توسط لایه چسب نازک به هم متصل شده و اندازه آن با بلبرینگ های خطی قابل تعویض بود.

امروزه یاتاقان های توپ و غلتک در کاربردهای صنعتی متنوعی که شامل یک جزء دوار هستند استفاده می شود. به عنوان مثال، یاتاقان‌های بسیار سریع مورد استفاده در مته‌های دندانپزشکی، گیربکس و یاتاقان‌های چرخ در صنعت خودرو، یاتاقان‌های خمشی در مکانیسم‌های تراز نوری، هاب چرخ‌های دوچرخه و غیره.

 

منبع