بلبرینگ غلتکی
بلبرینگ غلتکی
یاتاقان غلتکی یا رولینگ از نظر طراحی شبیه به بلبرینگ است. در اینجا، یک جسم استوانه ای شکل قرار می گیرد. بین دو حلقه یا نژاد یاتاقان به شکل عنصر نورد.

به دلیل شکل آن که دارای سطح تماس بیشتری است. اینها در حمل بارهای بزرگ بدون تغییر شکل بهتر هستند.

بنابراین از رولبرینگ ها عمدتاً برای محورهای چرخشی با نیازهای بارهای سنگین تر استفاده می شود.

 

آنها به عنوان یاتاقان غلتکی نامیده می شوند زیرا بار را توسط یک عنصر نورد استوانه ای بین دو سطح مسابقه حمل می کنند.

در حالی که بلبرینگ‌های غلتکی می‌توانند بارهای بالاتری را تحمل کنند، معمولاً فقط به عملیات‌های با بار بالا با سرعت پایین محدود می‌شوند.

این به دلیل ظرفیت بار شعاعی بالاتر آنها اما ظرفیت بار محوری کمتر با افزایش اصطکاک تحت بارهای محوری است.

مزیت اصلی استفاده از رولبرینگ نسبت به بلبرینگ عبارتند از: اصطکاک شروع کم، تراز شفت بهتر، می تواند بارهای شوک را تحمل کند، نصب آسان، ابعاد کلی کوچک، قابل اعتماد و هزینه نگهداری کمتری دارد.

اینها عمدتاً در کاربردهایی مانند؛ کارخانه های نورد، ماشین ابزار، توربین های بادی، کاهش دنده، تولید برق و غیره.

بر اساس قابلیت های طراحی آنها می توان آنها را به انواع زیر تقسیم کرد:

(i) غلتک استوانه ای
ساخته شده از غلتک های استوانه ای توخالی، این غلتک ها برای حمل بارهای شعاعی سنگین طراحی شده اند. در سری های مختلف دارای المان های نورد تک، دو و چند ردیفه می باشد.

در یک غلتک استوانه ای معمولی، عنصر نورد با قفس خود در داخل فلنج داخلی نژاد بیرونی هدایت می شود.

این یکی از محبوب ترین انواع بلبرینگ به دلیل توانایی هایی مانند: قابلیت تعویض، ساخت ساده، ظرفیت بار بالا و رتبه بندی سرعت بهتر.

بر اساس مشخصات فنی آن را می توان به زیرگروه های NU، RNU، N، NNU، NJ یا NUP طبقه بندی کرد.

اینها عمدتاً در برس های ماشینی، موتورهای الکتریکی، دینام و غیره یافت می شوند.

بلبرینگ چیست؟ انواع و کاربرد آن
(ii) غلتک مخروطی
یک غلتک مخروطی دارای هر دو حلقه داخلی و خارجی آن مخروطی است. همراه با عنصر نورد مخروطی.

به لطف طراحی منحصر به فرد خود می تواند بارهای محوری و شعاعی بالا را تحمل کند. اما در مقابل، این بلبرینگ می تواند تنها چند درجه ناهماهنگی داشته باشد.

با افزایش یا کاهش زاویه تماس، در اینجا ظرفیت کل بار را می توان افزایش یا کاهش داد.

آنها را می توان بیشتر در اتومبیل ها و تا حدودی در چرخ های واگن یافت.

به دلیل طراحی منحصر به فرد آن با نژاد مخروطی و عنصر نورد. هیچ لغزشی غلتکی از مسیرها در حین حرکت وجود ندارد.

(iii) رولبرینگ کروی
یاتاقان غلتکی کروی به گونه ای طراحی شده است که امکان ناهماهنگی زاویه ای را فراهم می کند. این به لطف دو ردیف غلتک های متقارن آن امکان پذیر شده است.

در اینجا، انتقال انرژی بین نژادهای درونی و بیرونی آن می تواند کارآمدتر اتفاق بیفتد. این به دلیل حلقه بیرونی کروی رایج آن است. با دو حلقه داخلی متمایل به محور یاتاقان.

آنها را می توان معمولا در گیربکس های صنعتی، رول های آسیاب سیمان، نوار نقاله ها و یک سنگ شکن معمولی نیشکر یافت.

این نوع بلبرینگ بیشتر به دلیل طراحی قوی آن شناخته شده است. عمر طولانی، ظرفیت حمل بار بالا، اصطکاک کم و تنظیم خودکار تراز.

(IV) غلتک سوزنی
یاتاقان غلتکی سوزنی نوعی بلبرینگ است که از عناصر نورد استوانه ای استفاده می کند. که قطر آنها کوچکتر اما طول آنها بیشتر است.

یک طراحی معمولی برای یاتاقان غلتکی سوزنی شامل یک چرخ یا شفت داخلی، نژاد بیرونی، عنصر نورد سوزنی است.

این ویژگی طراحی منحصر به فرد به آنها اجازه می دهد تا داشته باشند. ظرفیت باربری قابل توجه اما ارتفاع مقطع کم.

می توان آن را بر اساس ویژگی طراحی آن توضیح داد. که دارای یک سطح بزرگ در تماس با مسیرهای بلبرینگ است.

این آن را قادر می سازد تا بارهای شعاعی را با سرعت چرخش بالا پشتیبانی کند. به ظرفیت بار محوری استثنایی آن اشاره نکنیم.

اینها در جایی ترجیح داده می شوند که قطر بیرونی بلبرینگ به طور کلی محدود باشد. به عنوان مثال، پمپ های دنده، انتقال، پمپ ها، بازوهای چرخشی، کمپرسورها و غیره.