بلبرینگ ها زیر شاخه بلبرینگ های مینیاتوری هستند. بر خلاف بلبرینگ های کشویی که نیاز به روانکاری دارند ، بلبرینگ ها می توانند مقاومت اصطکاکی بدنه کشویی بین حلقه داخلی و حلقه خارجی را کاهش دهند. حلقه داخلی و حلقه بیرونی مرکز شفت و بدنه شفت را ثابت می کنند. یاتاقان های گلوله ای با تنظیمات مختلف می توانند بارهای شعاعی و/یا محوری را تحمل کنند و در عین حال می توانند محور یا قطعات (به عنوان مثال چرخ دنده) نصب شده بر روی محور را بچرخانند. اصطکاک نورد عمدتا بین سه قسمت اصلی-حلقه داخلی ، حلقه بیرونی و یاطاقان نورد ایجاد می شود. از آنجا که حلقه های داخلی و خارجی یاتاقان بهترین تأثیر روغن کاری را بر روی سطح فولاد فولاد سخت شده دارند ، اصطکاک نورد نسبتاً کم است.
بلبرینگ شعاعی
استفاده از بلبرینگ شعاعی بسیار متنوع است. علاوه بر تحمل بار شعاعی ، بار محوری را نیز در هر دو جهت تحمل می کند. این ساختار ساده ، عملکرد و نگهداری آسان دارد و برای استفاده با سرعت بالا مناسب است.

بلبرینگ رانشی
بلبرینگ های رانشی بلبرینگ هایی هستند که برای تحمل بارهای محوری مناسب هستند اما نمی توانند بارهای شعاعی را تحمل کنند. چرخ بلبرینگ رانشی بطور خودکار چرخش خود را متوقف نمی کند و از یک دیسک شفت ، یک حلقه بلبرینگ رانشی و یک توپ فولادی که توسط یک قفس سنجابی ثابت شده است ، تشکیل شده است. با توجه به کاربردهای مختلف ، یاتاقان های یک طرفه و دو طرفه وجود دارد. بلبرینگ رانشی یک طرفه برای تحمل بار محوری یک جهته مناسب است و می تواند شفت را در یک جهت پشتیبانی کند. بلبرینگ دو طرفه می تواند بار دو طرفه را تحمل کند ، بنابراین می توان از آن به عنوان یاتاقان ثابت ، بدنه نورد دو طرفه استفاده کرد.
بلبرینگ رانش گریز از مرکز
بلبرینگ رانشی سانتریپتال بلبرینگ رانشی سانتریپتال
بلبرینگ های زاویه ای تک ردیف یاتاقان های جداگانه با حلقه های داخلی و خارجی جامد نیستند. جهت دوای حلقه داخلی و حلقه بیرونی مخالف یکدیگر نیستند ، بنابراین بلبرینگ رانش شعاعی می تواند بارهای محوری و شعاعی را تحمل کند. فقط بار محوری را در یک جهت تحمل می کند ، بنابراین باید به یاتاقان دیگر متمایل شود. بلبرینگ های زاویه ای تک ردیفی برای سرعتهای بالا طراحی شده اند ، اما درجه تنظیم زاویه بسیار کم است. هنگامی که موقعیت کج است ، صدای بیشتری ایجاد می کند و به دلیل بار زیاد ، دوام آن کاهش می یابد. دو نوع استاندارد بلبرینگ STC-Steyr® با یک ردیف رانش محوری شعاعی-DIN 628-1 و مشخصات کلی وجود دارد. زاویه تماس به ترتیب در 25 درجه ، 30 درجه و 40 درجه است. هرچه زاویه فشار بیشتر باشد ، ظرفیت بار محوری یاتاقان دوک بیشتر می شود. بلبرینگ های زاویه ای تماس با مشخصات استاندارد به طور خاص برای ساختار بلبرینگ طراحی شده اند و تنها یک یاتاقان را می توان در صندلی یاتاقان آن نصب کرد. مشخصات عمومی بلبرینگ های زاویه ای تماس تک ردیفی برای نصب نوع X ، نوع O و پشت سر هم طراحی شده است. در فرآیند تولید ، یاتاقان ها روی هم چیده می شوند و یاتاقان های با اندازه و مقیاس یکسان به طور مستقیم در کنار هم نصب می شوند.
بلبرینگ دوک
یاتاقان دوک یک بلبرینگ رانشی شعاعی تک ردیفه است که از یک حلقه داخلی جامد و یک حلقه بیرونی و یک قاب محافظ سوراخ پنجره ترکیبی از توپ فولادی تشکیل شده است. این جدایی ناپذیر ، بسته و باز است.
بلبرینگ جداگانه. جهت دوای حلقه داخلی و حلقه بیرونی مخالف یکدیگر نیستند ، بنابراین بلبرینگ رانش شعاعی می تواند بارهای محوری و شعاعی را تحمل کند.
خطای چرخش یاتاقان دوک کوچک است و مخصوصاً برای بلبرینگ هایی که بیشترین نیاز را برای عملکرد دقیق و سرعت دارند مناسب است. به عنوان محور اصلی ابزارهای ماشین پشتیبانی مناسب ترین است.
بلبرینگ خود تراز
بلبرینگ خود تراز یک قطعه توقف خودکار دو ردیف است که از یک حلقه بیرونی و یک حلقه داخلی تشکیل شده است. حلقه بیرونی دارای مسیر مسابقه کروی است و حلقه داخلی دارای قطر استوانه ای یا مخروطی و حلقه فولادی است. در نتیجه ، تحرک زاویه ای بیشتر است و کمتر مستعد کج شدن است. بنابراین ، به ویژه برای حمایت از خم شدن شافت ، یعنی اجسامی با خطاهای تراز بزرگ مناسب است. انواع باز و بسته وجود دارد.

بلبرینگ تماس چهار نقطه ای
بلبرینگ خود تراز یک قطعه توقف خودکار دو ردیف است که از یک حلقه بیرونی و یک حلقه داخلی تشکیل شده است. حلقه بیرونی دارای مسیر مسابقه کروی است و حلقه داخلی دارای قطر استوانه ای یا مخروطی و حلقه فولادی است. در نتیجه تحرک زاویه ای بیشتر است و کمتر مستعد کج شدن است. بنابراین ، به ویژه برای حمایت از خم شدن شافت ، یعنی اجسامی با خطاهای تراز بزرگ مناسب است. انواع باز و بسته وجود دارد.